kavirzist
kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

 

جوسپ کانادل،رئیس مرکز تحقیقات آب وهوای استرالیا در این باره گفت: این اولین سند کامل جهانی است که نقش پررنگ جنگل ها را در زدودن و جذب دی اکسید کربن که توسط بشر در جو زمین منتشر می شود نشان می دهد.

او در حالی که یافته های دانشمندان را باور نکردنی و دور ازانتظار توصیف می کرد،افزود: اگر شما از همین فردا جنگل زدایی را متوقف کنید، جنگل های موجود در جهان و جنگل هایی که دوباره ترمیم شده  و رشد خواهند کرد قادرند که نیمی از انتشارات سوخت های فسیلی را جذب کنند.

یافته ها نشان می دهند که مناطق جنگلی موجود در سیاره زمین قادرند سالیانه یک سوم از گازهای گلخانه ای را که از طریق سوخت های فسیلی در هوا پخش می شوند در خود جذب کنند که مقدار آن حدود 4/2 میلیارد تن کربن در سال است.

علاوه براین، تخریب عمدی جنگل ها و تداوم و تکرار آن مخصوصا جنگل های مناطق حاره که تا بحال به بهانه تهیه غذا،سوخت و توسعه اقتصادی صورت گرفته است، سالیانه 9/2 میلیارد تن کربن ساتع می کنند. این مقدارکربن بیش از یک چهارم کربنی است که توسط فعالیت های بشر تولید می شود. دانشمندان براین باورند که جنگل زدایی مسئول 12 تا 20 درصد خروجی مجموع گازهای گلخانه ای است.

جوسپ کانادل گفت، آنچه در این سنجش ما را به تعجب واداشت این بود که پس از احیا و پرورش  مجدد درختانی که در جنگل های مناطق حاره قطع و یا شکسته شده بودند وکشت مجدد درخت در زمین های پاکسازی شده و عاری از درخت ، ظرفیت جذب دی اکسید کربن از جو زمین بطور چشمگیری افزایش یافت.

او اضافه کرد، دانشمندان بر این باورند که رشد دوباره درختان تخریب شده جنگل های مناطق حاره قادرند به طور متوسط سالیانه 6/1 میلیارد تن دی اکسید کربن را از محیط زیست دفع کنند.

درمجموع، یافته های جدید نشان می دهد که اگر جنگل های جهان منسجم و متراکم شوند مانند یک اسفنج و یا سینک عمل می کنند. این انسجام نیزقادراست 1/1 میلیارد تن کربن را در خود جذب و یا از خود عبوردهد. زدودن این مقدارآلاینده مساوی است با 13 درصد کل آلاینده هایی که سالیانه از طریق سوختن زغال سنگ،نفت و گاز در سراسر کره زمین تولید می شوند.

او اضافه کرد ،اگر قرار بر این باشد که برای کاستن از دی اکسید کربن و راه حل های کاستن از آن در بازار اروپا پول هزینه شود،  این رقم بسیار سرسام آور خواهد بود. بنابراین جذب کربن از طریق جنگل ها به معنای پس انداز میلیاردها یورو در سال است.

در این بررسی، دانشمندان تیم بین المللی آب و هوا اطلاعاتی را از لیست موجود جنگل ها،الگوهای آب وهوایی وتصاویر ماهواره ای که مربوط به سال های 1990 تا 2007 بوده،مورد بررسی قرار داده اند تا از این طریق نقش جنگلها را در بهبود سیستم آب و هوا و کاستن از گازهای گلخانه ای موجود در جو زمین مورد بررسی قرار دهند.

کانادل افزود، در ارتباط با سیاست تغییرات آب وهوا این تحقیق به دو موضوع به طور تلویحی اشاره کرده است.

نخست اینکه علم و دانش پیشین نقش سرزمین های جنگلی را به جهت کاستن از دی اکسید کربن نا چیز شمرده است ودوم اینکه مسئله جنگل زدایی را به سبب ساطع کردن گازهایی که در هوا منتشر می شوند درست محاسبه نکرده است. جنگل ها به علت جذب دی اکسید کربن و حفاظت از آب وهوا  باید دررأس سیاست های مهم جهانی قرار گیرند

در حال حاضر سازمان ملل متحد جهت کاستن از جنگل زدایی و تفرقه جنگل ها در کشورهای مناطق حاره از جمله کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا کمک هایی مالی اختصاص داده تا از جنگل زدایی در این کشورها کاسته شود.همچنین برای کشورهای ثروتمند جهان نیز مکانیزم هایی فراهم کرده تا با سرمایه گذاری در آنها انتشار دی اکسید کربن خود را تعدیل کرده و از آلودگی بیشتر جلوگیری کنند.

مترجم: عبدالحسین غلامرضایی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهچهار شنبه 6 دی 1391برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.